onsdag 28. august 2013

Å nave..

Hei

Satt å tenkte på at egentlig er det trist at vi nå har fått ordet å nave. Altså å ha det som en levevei å gå på NAV. Vi skal være veldig glad for systemet vi har. Det er lang fra alle forunt. Det er faktisk de færreste forunt. Likevel, så syns mange det er helt greit å bruke andre folks penger fremfor å bidra selv. Da mener je selvfølgelig ikke de fleste, men det er en kjent sak at systemet blir godt utnyttet.
For ja, når man får penger fra NAV, når man egentlig greit kunne jobbet selv, men bare ikke orker å  jobbe i det hele tatt, med noe annet en en skikkelig bra jobb eller syns det er grei å feriere en periode , da bruker man andres penger, penger skattebetalere(de som jobber!!) betaler inn.
Alle vet at dette skjer, men det er ingen som gjør noe med det og det bør være mulig. Syns det er et av de bedre forslagene. Sett dem til å måke snø!! Det var riktignok sosial klienter Høyre og FRP mente. Likt for alle som kunne vært i jobb mener jeg. Selvfølgelig skal folk ha hjelp og man skal bidra for felleskapet, for de som VIRKELIG trenger det. De andre, bena ut av sofaen.

Men, systemet fungerer jo IKKE!!
Det gjør jo ikke NAV heller. Sist nå saken med den kreftrammede Dagbladet journalisten,, eh vi forventer en viss egeninnsats. Går det ann? At mennesker som virkelig trenger help ikke får det, men unnasluntrerne håver inn? Alt er galt. At folk i en presset situasjon kan gå klikk er IKKE et stort mysterium. Det er flott a det gjøres sikkerhetstiltak, men det er som legen sier om voltaren. Husk, det tar kanskje betennelsen, men fjerner aldri årsaken til den. Nå ville jeg aldri forsvare trusler og vold mot noen. Det er selvfølgelig alltid feil og helt galt. MEN, man er nødt å skjønne at de aller aller flestkan bli desperate preset inn i et hjørne. Sånn er verden og menneskene. At noen opplever å bli provosert til grensen i et tungrodd system, det vil skje.

Jeg var innom NAV systemet pga nedbemmaning i 2 uker en gang for 10 år siden. Vet dere hva saksbehandler klikket på? At min gamle arbeidsgiver betalte et franskkurs 4 timer i uken for meg. Det var utdanning og hun anbefalte meg å slutte da det kunne gjøre at jeg ikke fikk penger!!!
Hallo. Cv min viste at i 3 år hadde jeg studert fulltid og jobbet fulltid samtidig og klart å skaffe ny jobb!
Men jeg skulle altså ikke klare et 4 timers kurs 1 gang i uken og søke jobb samtidig.
Jeg ble skikkelig irritert, maken til idioti. Det er i beste fall krangleri. Historiene man hører er uttallige.

Et system som egentlig er en fantastisk gode for de som rettmessig trenger det er blitt til noe som både utnyttes og som desverre er en kilde til stor irritasjon for mange.de som jobber der gjør sikkert sitt beste men noe er helt, helt feil.

God natt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar