tirsdag 23. juli 2013

Sen frokost

Hei!

I dag sov vi lenge. Skikkelig digg når første barn våkner 0930!
Vi skal likevel ha en skikklig frokost med egg, bær, grønt og økologisk skinke.

Jeg er jo opptatt av at barna får i seg skikkelig mat selv om det er ferie. Syns det blir litt dumt når man hele ferien, alle fri dager, hver fredagskveld osv skal leve under prinsippet " vi må kose oss", som betyr: vi må spise usunt for mange.



Jeg blir kjempetrist når jeg her nede på stranden nå ser så mange barn som tydlig har kost seg for mye og sitter der med pølse og pommes frites baguetten sin til lunsj..
Det er ikke å være grei med barna å gi dem det de vil. Det er ikke snilt. Det er bare
 lettvint..

Jeg klarer nesten ikke å gå forbi denne vognen med godteri som er så fullt av sukker og estoffer at jeg kaster opp ved tanken. For ikke å snakke om at det samme godteriet står der dag etter dag i 40 varmegrader. Og dette lar foreldre barna stappe i seg? Hvorfor? Så de skal kose seg? Så foreldrene slipoer maset?



Jeg mener ikke at man aldri skal kose seg. Langt i fra. Vi koser oss hver dag på ferie. Det må bare ikke innbefatte solgrillet sukker og oljedruknete poteter.

Barn er jo ikke i stand til å ta slike valg selv. De er avhengig av foreldre som tar hensyn til deres beste og lærer dem gode vaner. Vi vet jo nå at livsstilsykdommer og fedme er vår tids mest økende problem. Mnage skylder på at barna har lett for å legge på seg, har sykdom eller at sunn mat er dyrt.
Det er i de fleste tilfeller bare tull. Klart de lett legger på seg når de bare får drittmat og ingen bevegelse! Man kan også fint spise sunt uten at det blir dyrt! Slutt med unnskyldninger og ta tak og ansvar!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar