onsdag 3. april 2013

Muslioppskrift


Hei

Ser Synnøve er kommet med gresk yougurt. denne muslien er perfekt til det!



Jeg har hentet litt her og der og bytter på hva jeg lager, men sist lagde jeg følgende:

(Setter ovnen på 190 grader slik at den er klar til jeg har rørt sammen blandingen.)


Hakker opp:
2 dl valnøtter
2 dl hasselnøtter
2 dl mandler

Blander  i 2,5 dl hele lin frø
2,5dl  s esamfrø
2 dl gresskarkjerner eller solsikkekjerne. Sist var det solsikkekjerner.

Blander i 1, 5 dl vann, 1,5 dl solsikkekjerne olje, 1 dl biologisk kokosolje. ( man kan bruke feks bare 2 dl rapsolje for å gjøre det enkelt). Noen ganger tar jeg i litt flytende honning istedenfor kokosolje.  Kanskje 2 ss. Da tar jeg mer rapsolje. 

Det flytende bør være lunkent. Ha i 5  ss sukrin og 1 ts salt.

Når alt er sammenblanding i en bolle, spre blandingen utover en stekeplate med gode høye kanter. ( ikke bakepapir) Strø litt sukrin over, kan også ta litt kardemomme.  Sett inn i ovnen i midten og la stå i 15 minutter. Ta ut og snu helt rundt på blandingen. La stå nye 15 minutter etter å ha strød et nytt lite lag sukrin. Ta ut i gjen og vend godt.

Etter 30 minutter tar jeg noen ganger ut blandingen og tilfører enten 2 dl kokos eller 2 del hakket tørket aprikos og lar dette være med på resten av stekingen. Uansett rører jeg alt rundt på nytt og tar et nytt tynt lag sukrin. La stå 15 nye minutter. Tar ut og vender i gjen. Ofte tar jeg nå halve blandingen som jeg legger utover på en plate i 90 minutter.  Da er den delen ferdig. Resten av blandingen vender jeg på nytt og lar stå i ovnen 10 nye minutter etter et lite lag sukrin og litt kardemomme.

Da tar jeg siste blanding og lar stå i platen på kjøkkenbenken 90 minutter etter å ha rørt den rundt. Dette fordi noen liker den godt stekt og noen mindre godt stekt. Jeg foretrekker selv 4x 15min på 200 grader, men da er den veldig stekt;)

Jeg har også laget med havregryn i og det er også godt! Prøv dere frem!
Putt gjerne i fine skåler!

Fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar