onsdag 24. april 2013

Au Pair ordningen

Heisann!

Har dere hatt en fin dag? Her er det fullt kaos som vanlig!
Jeg har vært på hypnose igjen og jeg tror virkelig det begynner å hjelpe. Håper det for det er ikke akkurat gratis..

Ellers har jeg vært å fått ordnet noen viktige papirer som skal brukes til noe, kanskje..

Ja, altså, det jeg egentlig skulle frem til var au pair ordningen som igjen er en skikkelig katastrofe. Var vist mange som så Brennpunkt i går. det jeg syns er litt synd er at spesielt om man har en au pair fra Fillipinene så er man helt hjertesløs. Vi har jo hatt 3 jenter derifra hos vår familie. den første vi hadde sine venniner kom til oss etter henne. Det bør vel iallefall si såpass at vi ikke er helt håpløse.


Sånn så det ut i går når CC spiste yougurt..



De fleste ser vel vanskelig egne feil så det er jo ikke lett å bedømme, men ingen her jobbet mer en de skulle i hverdagen, heller mindre. Ble det jobbet utover en sjelden gang var det etter avtale og avtalt ekstra lønn. Det var også valgfritt. Vi kjøpte også klær og tok med på ferie uten annet en to barnevakter et par timer iløpet av en uke. Det var også helt valgfritt å bli med. Vår ene au pair valge å bli lengre med oss på ferie enn å slutte seg til vennene sine på en annen ferie. jeg sier dette fordi noen mener det er slavedriveri å ta dem med på ferie. Jeg vet ikke jeg, men 2 uker i Europa, med eget rom på hotell, ukepenger og ALT betalt mot å jobbe 6 timer i uken er ikke slavedriveri der jeg kommer fra.

Det som er synd er at få av de bra erfaringene kommer frem og jeg tror det er mange av dem. Jeg tror også at de som mener at man bør betale 9000 i måneden i tillegg til forsikringer, hjemreise, transport, klær, norskkurs, gaver etc. er litt på villspor. Hvem i alle dager har råd til det? Sikkert noen veldig få.

Dessuten så er jeg litt kritisk til at fokuset bare er på hva vertsfamiliene gjør feil og at alle au pairer er engler. Vi har iallefall noen dårlige erfaringer. Det være seg alt fra dårlig kommunikasjon, dårlig motivasjon, veldig opptatt av å være sent oppe og kjempetrøtt hver morgen (på nettet om natten pga tidsforskjell) ikke ta ansvar for egen helse, tiltaksløshet og det værste, tigging..

Jentene er ofte svært lite interresert i å bli med på noe som helst, altså de vil jo ikke være en del av familien, de er til tider livredd for å bli med fordi de ikke orker når de heller kan være på nett eller sove. (Selv om de ikke skal være med for å jobbe)
De vil heller ikke gå ut for seg selv heller for å få frisk luft. Noe jeg mener man trenger for ikke å bli i dårlig humør og få brakkesyken..

Det er ikke noe særlig å høre historier om alle i familien som er syke i hjemlandet og hvor mye de trenger til behandling ( kan sikkert stemme noen ganger det men om vi skulle betalt ved hver av disse historiene hadde vi vært uten hus og hjem) Jeg har fått historier om slemme vertsfamilier som ikke har betalt, for at det så går 2 uker så spør de om flere 1000 kroner til legehjelp. Jeg vet at dette er vanlig. Det kan være ganske irriterende når man selv faktisk har 0 kroner igjen når alle utgifter er betalt og man siden oppdager at vedkommende kommer hjem med en ny designerveske (Det er et stor statussymbol blandt Fillipinske au pairer) Da kommer som regel en unnskyldning om at det er en gave fra en kusine..

Poenget er, jada det er de som er mest sårbar, men alle sider har to saker. Mange norske vertsfamilier gjør sitt beste for å betale mye og være hjelpsomme og snille. Noen au pairer er også late, slappe, tiltaksløse og frekke.

Vi har stort sett hvert fornøyde, men også svelgt en del kameler fordi vi vet at deres situasjon kan være vanskelig. Jeg syns bare det blir veldig feil når man skal bli uglesett om man har au pair og at man tror alle au pairer bare er greie og ekstremt arbeidsomme. Det er et rykte med en del svakheter.

Det siste året har vi valgt å ikke ha au pair. Jeg må si at det er deilig å slippe å ha au pair i huset. Vi hadde mest au pair for å ha en person i huset og som backup siden vi ikke har noe familie her. Noen ganger måtte kanskje begge forte seg på jobb om morgenen, vi skulle i et bryllup eller bare noen timer på kino.Det går helt fint uten. Jobben i huset tar meg ca 1,5 time i snitt hver dag med all matlaging etc. det er ikke all verden.-) så det skal jeg klare:-) Bedre det enn at folk skal se stygt på deg om du har au pair.

Fin kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar