tirsdag 6. november 2012

Valg i USA valgvake

Hei dere

Da har vi vært å handlet inn til i kveld. Vel BT har handlet inn og Casper og jeg har shoppet varer til butikken.
Vi har nemlig tenkt å følge med på valget i USA i natt så lenge vi klarer å holde OLE LUKKEØYE unna.

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke har full stålkontroll på alt de to partiene i USA står for, men har vel iallefall en viss grunnforståelse.  Jeg vet heller ikke hvor mye den jevne amerikaner kan om kandidatene, men det jeg har fått med meg er at både i USA og Norge er mye basert på oppfattelser om kandidatene.  At man kan komme ned på et plan der rasisme og antydninger om at en kandidat er muslim er så lavt man kan synke.


Det virker som Obama er den som har mest støtte utenfor USA, iallefall i de skandinaviske land. Dette handler nok mye om at hans politikk er den som mest samsvarer mest med dee verdier flest har her. Amerikanerene ser jo mer av hverdagen i sitt hjemland og har også en annen historie og annen måte å tenke på.

Jeg har litt problemer med filosofien om den amerikanske drømmen. Drømmen som tilsier at om man jobber hard nok, så skal alle kunne lykkes. Jeg tror at det desverre ikke er sånn at vi alle er utstyrt med de samme forutsetninger. Jeg tror faktisk at når det gjelder evnen til å lykkes her i livet så ble vi ikke alle utstyrt med den samme håndbagasje. Jeg tror at det alltid vil være noen som på en eller annen måte vil falle utenfor. Og jeg mener at det er resten av oss sin PLIKT å hjelpe dem. 

Jeg tror også at om vi ikke gjør det så slår det bare tilbake på oss selv. Ikke fordi jeg, hoho, tror på Carma og sånne ting(selv om det kanskje kan være et poeng) , men rett og slett fordi jeg tror at for store ulikheter sammen med religion er det som skaper mesteparten av dritten i verden.

Fin valg kveld!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar