onsdag 4. juli 2012

Nye au-pair regler fra 1 juli.

I dag fikk vi noen timers angst. Bjørn Tore ringte UDI i morges. Etter endelig å ha ventet 2 timer på å bli tilbakeringt fikk han snakket med en dame som tydelig viste hva hun snakket om. Man skulle tro - iallfall håpe på at når UDI innførte sine glitrende nye regler så ble alle som jobbet med akkurat disse sakene informert. MM,,,nei. Bjørn fikk vite at nå var reglene slik at etter første juli fikk de som skulle fornye kontrakt med samme familie lov å bli selv om de hadde barn i hjemlandet. De som skulle bytte til annen familie og hadde barn i hjemlandet fikk ikke bli,,,...??????!!!!!så genialt rettferdig.

Min rolige mann registrerte svaret og vi begynte å bli rimelig stresset. Det ville si at vår au-pair som må bytte familie fordi vi flytter utenlands må pakke sammen å dra hjem, mens venninnen som også har barn hjemme kan bli fordi hennes vertsfamilie blir i Norge og fornyer kontrakten. Vi fikk kjempe dårlig samvittighet og begynte å fundere på hva vi kunne gjøre.

 Etterhvert begynte jeg selvfølgelig å få fyr på min relativt korte lunte. Tilslutt ringte jeg UDI. Jeg kjente at jeg kom til å bli mer og mer sinna jo lengre jeg ventet i køen. Men så! Etter bare 3 minutter svarte de. jeg fikk i en nokså rolig tone stilt mitt spørsmål om dette kunne stemme og hvorfor informasjonen på deres egen hjemme side sa at ved kontrakt ved annengangsopphold så gjaldt ikke reglene om barn i hjemland. Jeg hadde mye på tungen om gå til media og diverse gråtkvalte historier. Helt bortkastet... Den hyggelig damen kunne fortelle meg at hennes kollega hadde feilinformert og at de nå skulle sørge for at alle satt på riktig informasjon. Skal si luften gikk ut av ballongen, men for en lettelse. Da trenger vår au-pair bare en ny familie!!!!!! De nye reglene er likevel helt på trynet, så jeg er fortsatt litt sint..



De nye reglene omfatter altså at au-pair(ny) ikke kan ha barn i hjemland. ukepengene øker fra 4000 til 5000. Støtte til norskkurs øker fra 6000 til 7500 samt at vertsfamilien betaler transport. Vertsfamilien betaler også hjemreise til aupairen. Ønsker au-pairen å bli i Norge eller reise til annet land bortfaller dette ansvaret.

Lowella er kjempeflink til å passe våre 3 gutter!

1 kommentar:

  1. Det blir ikke mange som har råd lengre. Det er jo en win win for da går mange familier glipp av sin hovedinntekt og norske foreldre mer slitne..ironi..
    det er ikke slik her i Norge at man har en storfamilie som stiller opp slik som foreksempel i de landene hvor mange au papirer sender penger hjem til. Navlebeskuende politikk...

    SvarSlett