lørdag 16. mai 2015

Opptatt av kosthold = vaksinemotstand? NEI!!

Hei

I går var jeg innom en helsekost butikk hvor jeg tilfeldig hørte to damer som snakket. Den ene var tydlig opptatt av sunn mat, uten at jeg fikk med meg alt de sa. Jeg lyttet ikke, men de stod rett ved meg. Da hørte jeg den andre si" er du imot vaksiner?" Jeg gikk bort før jeg fikk med meg mer for hele settingen satt et støkk i meg. Det jeg tenkte var: okey, nå er det blitt sånn at alle tror at er du veldig intresert i ren mat og virker litt sær for andre så tror de automatisk at du er vaksinemotstander også..

Hjelp! Nå tenkte jeg egentlig ikke mer på det til jeg i morges igjen så et innslag i VG med fru Sølje Bergmann. Da slo det meg igjen. Hjelp! Første tanke. IKKE gi henne mer oppmerksomhet( og nå gjør jeg det jammen selv) og 2, jeg håper ingen tror jeg er vaksine motstander.



Jeg er såååå for vaksiner. Ikke alt av vaksiner. Infuensevaksiner må folk bestemme selv. MEN , POLIO OG MESLINGER OG LIGNENDE? Det må man ta.  Fjollete utsagn som" mine barn skal ikke være forsøkskaniner og full av gifter" er altså så lite gjennomtenkt.  Nei, ingen vil vel det. MEN er deres barn så mye viktigere enn andre barn? De føler seg trygge fordi de fleste av oss vaksinerer våre barn slik at de slipper å være bekymret. Hva om alle sluttet og det igjen kom store epidimier av polio og meslinger? Hva om sannsynligheten for at deres barn ble lam eller døde ble en ganske stor sannsynlighet?

Det er omtrent som, hva om barnet fikk kreft, ville de ikke gi dem strålebehandling og medisiner? Ville de bare la dem bygge forsvar og la dem bli sterkere? Nei, jeg tipper de ville gjort alt for at de skulle bli friske.

Ja, det er mulig noen vaksiner kan ha noen bivirkninger. Dette vet hverken jeg eller Sølje Bergmann nok om. Det er jeg sikker på. Men kanskje vi skal la dem som vet ta seg av hva som er best. Og kanskje tenke godt gjennom hva som skjer om disse sykdommene kommer tilbake for fullt.

Det vet vi nemlig. Mange vil bli veldig alvorlig syke og en del vil dø. Så mens de sitter der og tenker på SITT BARNS rene kropp, så send en tanke til de barna som kanskje ikke lengre kan gå, har fått alvorlige skader eller dør.

Det er ikke særlig solidarisk og det er ikke særlig gjennomtenkt.



2 kommentarer:

  1. Helt enig! Det er toppen av egoisme! Hilsen CECILIE

    SvarSlett
  2. Ja det er jo faktisk det. Når alt kretser rundt SITT egent barn som er beskyttet av at resten av samfunnet stort sett tar ansvar. Jeg tenker. Hvis alle lar være å ta alle vaksiner. Hvordan vil verden se ut da? Vet de hvor mange som døde, ble lam og sliter med senskader av store polio epidimier? Vet de hvor mange rundt i verden som får skader ig dør av meslinger og andre sykdommer? Jeg tror de rett og slett ikke klare å se det store bilde fordi fokuset er så veldig snevert.

    SvarSlett