mandag 18. november 2013

Rasisme og uttrygghet

Hei dere

Vet dere. Nå så jeg akkurat at rasisme igjen er tema på VG og jeg klarte selvfølgelig ikke å la vær å kommentere. Det var en episode inne i en Vero Moda forretning hvor den svenske ekspeditøren ble kalt rasist fordi hun ikke vil bytte en genser som var kjøpt på Bik Bok av jenta med utenlandsk opprinnelse. Etterpå så følte jeg meg litt slem som skrev dette. Og nå skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg fikk denne ubehagelige følelsen. Jeg TROR det er fordi samfunnet nå er inne i en "epoke" hvor det er sånn koselighet og positivitet til ALT som gjelder. Og vi vil jo alle gjelde ikke sant?

Etter å ha tenkt litt frem og tilbake å slår det meg at det er vel det som gjør at ting nå er begynt å bli som de er her i hovedstaden. Da mener jeg. De fleste kvinner jeg kjenner går aldri ute alene i mørket i Oslo. De tar ikke taxi engang alene imørket..man åpner aldri munnen, man ser en annen retning., heller enn å møte blikk i undergrunner og på t bane. Man er ikke rasist, man ønsker ikke å være vanskelig. Men man er uttrygg.

I fjor var jeg og min mann i Oslo sentrum, og tok en taxi fra en del av byen til en annen.
Ikke lang, men vi tok taxi likevel fordi vi ikke hadde ork til å gå. Jeg var selvfølgelig ikke redd. Min mann er nesten to meter og relativt sterk så å være redd slo meg ikke. De første taxisjåføren sa da jeg satt meg inn var. Du er redd meg du? Som sagt. Nei jeg var ikke det. Men nå er jeg redd for å ta taxi...og redd for å bli kalt rasist fordi jeg er redd.

Jeg sa aldri noe tilbake til taxisjåføren. Jeg ville jo ikke lage ubehag. Men vet dere hva? sånt er ikke greit! Hvorfor skal man finne seg i det? Det var helt klart provoserende ment. Bare fordi man er så livredd for å være vanskelig?, ikke koselig?, rasist?, eller skape bry? Ikke se det positive i alt?

Enda mer redd er jeg for at barna mine skal vokse opp her, og om 8 års tid søke mot Oslo. For hvordan er Oslo da?

Oslo har i dag en safetyindex på 68% på dagtid og 54 på kveldstid. Foreksempel Luxebourgh har en safety index på kvelden på 64.på dagen på 95. Disse tallene er vel omtrent ett år gamle. Lurer på hvordan tallene for Oslo er nå...




Jeg sier ikke at dette er alle andre enn nordmenns skyld, men jeg sier at naivitet tar oss ingen bra plass. Man skal kunne si fra når man blir dårlig behandlet selv om det er ens eget land. Man skal gjøre det uten å bli stemplet som slem. Det føles urettferdig.

Personlig er jeg faktisk litt lei av denne rare koseligheten. Mange blir fornærmet for at man sier sin mening, det ikke er lov å klage litt innimellom( for du må for all del ikke glemme hvor priviligert du er. Akkurat som ikke de fleste vet det? Men vi er likevel mennesker og man blir syk om man ikke får være sliten og lei innimellom), og ikke minst den litt barnslige tonen som selv voksne slenger seg på på Facebook, meg selv inkludert. Alle er snille deg, nei, du er fineste, fineste ditten og skjønne datten.
Vakre du og i det hele tatt. sier man en negativ ting så er man gufne..Det føles veldig sånn iallefall.

Å være positiv, høflig, snill og greier jo flott, for all del. vi vet jo hva som er best, sånn innerst inne.
Men det er ikke helt naturlig å alltid være det. Tror jeg da. Man skal ikke føle seg rar fordi man har en dårlig dag. Og folkeskikk, det er alle ansvarlig for.

Jeg tror at hvis ikke folk får gitt utrykk for sine meniger( på en grei måte) får lov å sette krav og å være anderledes( ikke frekk) da går alt til slutt helt i stå i hodet på folk..








9 kommentarer:

  1. Så du syns det er vært med rasisme mot nordmenn?

    SvarSlett
  2. All rasisme er like ille. Men jeg syns ikke det er rasisme at man snakker engelsk til en utlending. Tenker det er et forsøk på å være høflig. At norske jenter blir ropt hore etter er langt værre en at en gammel lærerinne sier" du kan ikke få roser i kinnene" seriøst?? Det er i værste fall ubetenksomhet.. Vår gamle lærerinne sa betraktelig styggere ting til de fleste elevene og at man holder på vesken er sunn fornuft..det får være grenser.

    SvarSlett
  3. Men det er jo sant at noen norske jenter er løsslupne

    SvarSlett
  4. Og det er jo sant at hun ikke kunne få roser i kinnene..:-)

    SvarSlett
  5. Mange norske utfører jo også kriminelle handlinger! Hilsen R

    SvarSlett
  6. For å si det sånn. Det har da svært lite å si hvilken nasjonalitet som overfaller eller raner deg. Det er jo ikke poenget. Jeg går ikke alene sent på kvelden fordi handlingene som skjer i Oslo skremmer meg, uansett hvem det er som er står på lur. Men å si man er rasist fordi man er redd er jo nedsettende ovenfor folk. Sånn jeg ser det er det bedre å være redd og unngå situasjoner enn å ta dumme sjanser.

    SvarSlett
  7. Jeg er helt enig med deg. Det er blitt farligere og farligere i Oslo og folk flest lløper jo rundt i en såpeverden hvor de ikke skjønner noen ting.. Bare smiler og nikker til alt..Amelia K

    SvarSlett
  8. Er det ikke litt å lage stereotyper ut av folk da når man holder på vesken sin ekstra når man møter enkelte personer?

    SvarSlett
  9. Selvfølgelig er det det! Hvorfor tror du sikkerhetsbetjenter på flyplasser, politi, tollere og alle markedsføringsfolk bruker teorier om stereotyper. Det er jo nettopp fordi det har noe for seg. En viss innput gir en bestemt output. Det er jo helt naturlig. Det er jo ikke tatt ut av løse luften..en mengde info bearbeides av hjernen og gir et resultat.sjelden tatt ut av løse luften. Det har mer med å føle seg utrygg i en situasjon enn det har med rasisme å gjøre. For å ta et eksempel. Jeg liker faktisk ikke alltid å ta med meg barn på alle fotballkamper. Jeg vurderer alltid om det føles trygt utfra hvilke lag som møtes. Jeg er jo ikke rasist for det, men redd for barna mine..

    SvarSlett