tirsdag 4. juni 2013

Pilates/Yoga

Hei igjen!

Nå gleder jeg meg skikkelig til jeg får trent min første Pilates time igjen!
Jeg trenger mer styrke i kroppen, men ønsker å gjøre noe annet enn vanlig styrke trening.
Jeg liker at pilates er mer skånsomt for kroppen og tror det er bedre for meg enn tunge løft.
for ikke å snakke om at det er morsommere. Har tenkt å ta noen yogatimer også for å få litt mer kontroll over pusten og kanskje litt mer ro på loppene som svirrer rundt i blodet. Litt usikker på om det hjelper, men man kan da prøve:)

Senere i dag venter en ny 5 km! Tok en løpepause i går da jeg kjente at det var på sin plass!
det står også kakebaking for Alex sin bursdag på planen og kamp for eldstemann i dag. Først masse jobb. Jeg teller litt på knappene on jeg skal ta inn hengekøyen under fra Bloomingville. hm, kanskje

Ha en glitrende dag!




Pilates (eller Pilatesmetoden etter Josef Pilates) er en form for fysisk trening med stabilitet og kroppskontroll som mål. Pilates er en form for styrketrening, men det handler ikke om å "pumpe" opp musklene for at de skal bli så store som mulig. Fokus er statisk styrke, ikke dynamisk styrke, og at den indre støttemuskulaturen bygges opp fra bunnen av, slik at kroppen kan bæres på en korrekt måte. Josef Pilates utviklet metoden tidlig på 1900-tallet. Han kalte selv treningsformen for Contrology, fordi han mente at utøverne bruker tankekraft for å kontrollere musklene.
Pilates utføres med rolige og skånsomme, men effektive øvelser. Øvelsene gjøres på en bestemt måte, ingenting overlates til tilfeldighetene. Under trening er utøveren hele tiden i bevegelse og stopper ikke opp i statiske posisjoner. Alt skjer i takt med rolig innpust og utpust. Josef Pilates sa: "En øvelse utført korrekt, er verd timer med feiltrening".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar