fredag 8. mars 2013

Kunnskap - hva skal du med den?


" Å ha kunnskap har betydd alt for meg. Kunnskap har drevet meg ut i verden.
Til universitetet, til steder, til mennesker. ( Alice Walker, f 1944)

Hei dere!
Det er vel litentvil om at kunnskap er veien til mye som er bra. Nå er det faktisk sånn i Norge, at i alle deler av landet så er det kvinner som tar høyest utdannng. Det er egentlig ikke overraskende. Det blir hyllet av mange og man mener vi er på rett vei.

Jeg har selv sittet  5 år på skolebenken etter vidergående fordi jeg liker å lære. Betyr det at målet mitt er å bli konsernsjef i Statoil, Telenor eller noe annet fancy? Nei, definitivt ikke. Det er ikke min drøm.



Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt spurt om hva målet mitt er, hva jeg vil bli, om jeg ikke skal videre. Noen sier også. Nå, nå er det vel din tur? Nå har du prioritert barna i mange år.
Vet dere hva? En dag kommer jeg til å smelle til neste mann som mener jeg har forsaket noe. Som mener at alle må strebe etter toppjobben. At man er noenlunde oppegående, har lang utdanning og kunnskap MÅ ikke bety at man må videre.. Jeg er happy der jeg er, med den jobben jeg har , med livet og roen. Alle må få gjøre som de vil. (hehe, innenfor noen grenser) Det betyr ikke at man er lat, blendet av Disney, skal leve på mannen, ikke realiserer seg selv og alt mulig annet vås.

Poenget er at kunnskap er bra, utdanning gir frihet, de fleste av oss skjønner hva livet går ut på. Men, vi har forskjellige drømmer, mål, oppfatninger og meninger. Vi er ikke laget i samme form. Det som passer for deg, passer ikke nødvendigvis for meg. Man er ikke naiv fordi om man i deler av livet velger å prioritere anderledes. Fordi om ikke alt dreier seg om pensjonspoeng og sparing.
Man bør våge å ha det som man ønsker underveis også..

Ha en flott avslappende kveld.

" alle disse dagene som kom og gikk, ikke skjønte jeg at det var livet!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar