mandag 4. februar 2013

1 time gym???

Hei dere!

Det ser ut som mor er på krigsstien igjen..
Jeg viste jo at barna i 2 klasse bare har en time gym i uken, men var ikke klar over
nøyaktig hvor stusselig denne timen var. For det første er det helt valgfritt om barna har med gymtøy
eller ikke. Så det er ingen kultur for at man skifter før og etter timen.. Rart? Ja, for noen barn beveger seg faktisk og blir svette og skal da gå i det tøyet resten av dagen? Ut i kulda på SFO? Man må jo ha et fast opplegg så barna gjør det samme? Men nei. Kanskje en sammenheng med at to andre klasser deler på gymsalen. Litt sånn 25 minutter hver.. Det går for i hel.... Ikke ann..
Noen ganger så er de bare ute å aker i en bratt, isglatt bakke! Det er det de skal få av gym. 25 min i en hall eller ake i en livsfarlig bakke?? Jepp, ikveld blir det mail til rektor!

Nei, jeg mener ikke skolen skal trimme barna våre, og alle som kjenner min skolegutt vet at det ikke er tilfelle. Han er en av de sprekeste, mest aktive 7 åringene jeg kan tenke meg. Men, det er ikke alle barn som er slik. Jeg ser barn som løper 100 meter og er totalt utslitt.. Jeg hørte en far i helgen på fotballkamp som syns at det at gutta spilte 25 minutters kamp var mye, selv om de jo bytter. Hallo! I Spania spilte de 2x30, noen av gutta så godt som hele kampen i ett..



De barna som ikke har foreldre som tar dem med ut på aktiviteter, de blir hengende etter. Noen barn har TV som barnevakt. Dataspill og DS og jeg vet ikke hva..
De fleste barna er jo på SFO, og de er ute å leker. Her også ser man mønsteret. De barna som er aktive får enda mer trim, fordi de orker. De som ikke er vant med aktivitet, de finner stillesittende aktiviteter.

Poenget er, det må være rom for mer enn 30 fattige minutter? Man må da kunne ha skifte rutiner? Nei, ikke når den lille tiden man har til gym er så kostbar at man ikke kan kaste bort tiden på slikt.
Grrrrrr...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar